Suplimentele nutritive si rolul lor in organism

Unul dintre cele mai aprinse subiecte pe grupurile de sport și nutriție este fără îndoială cel legat de suplimentele nutritive. Unii susțin că acestea trebuie luate pentru că ajută organismul și "rău nu are cum să-i facă", alții sunt total împotriva lor, astfel că, asemenea oricărui subiect în care argumentele pro și contra sunt la fel valide, discuțiile se desfășoară la infinit.

Care este însă adevărul? 

Înainte de a decide dacă este în regulă să luați suplimente nutritive, haideți să vedem pe scurt ce sunt ele, de câte feluri sunt, care este rolul lor și de ce sunt atât de controversate în rândul sportivilor amatori sau nu. 

Ce sunt suplimentele nutritive

Definiția suplimentelor nutritive este, cum ar spune americanii, self-explanatory, adică sunt acele produse care au ca scop compensarea unei diete sărăcăcioase sau lipsită de nutrienți naturali. Produsele care au ca scop suplimentarea nutrienților din organism au în compozitie o gamă largă de substanțe ca: vitamine, minerale, amino acizi, enzime etc.  

Care este scopul suplimentelor nutritive

Scopul lor principal este acela de a ajuta organismul în obținerea substanțelor de care are nevoie pentru a funcționa perfect și pe care din alimentația de zi cu zi mulți dintre noi nu le obțin din mâncare. Poate din cauza că nu e prea comod să stai mereu să calculezi ce conține mâncarea pe care o consumi și ce ar trebui să consumi mai des, poate din lipsă de timp de a merge la analizele de sânge pentru a vedea dacă în organism există vreun deficit, cert este că din comoditate mulți nu ne punem astfel de întrebări, iar suplimentele alimentare fix asta fac, ne ajută să ajutăm la rândul nostru organismul să aibă toți nutrienții de care are nevoie.  

Sunt suplimente care ne ajuta să ne îmbunătățim sistemul imunitar, altele care au ca rol stimularea memoriei, iar altele care ajută sportivii să aibă o anduranță mai mare. Oricare ar fi scopul suplimentelor pe care intenționăm să le luăm, de menționat este că nu trebuie să o facem fără indicațiile medicului sau al nutritionistului, indicații care trebuie prescrise în urma efectuării analizelor și a controalelor medicale de specialitate. So there you go, oricât de fancy sună și oricât de multe ar promite un tub de suplimente, nu îl cumpăra până nu te asiguri că organismul tău are nevoie de el. 

De câte feluri sunt suplimentele nutritive 

Vitamine

Vitaminele sunt micronutrientii pe care organismul le folosește în doze mici. Majoritatea vitaminelor le obținem din mâncare-dar atenție, mâncarea procesată-gătită sau ținută în condiții termice nepotrivite își pierde din valoarea nutritivă. Organismul are nevoie de vitamine pentru a-i ajuta buna funcționare a proceselor biochimice. Lipsa vitaminelor în organism poate duce la căderea părului, uscarea pielii, apariția vânătăilor, a durerilor de cap etc. 

Vitaminele sunt de 2 feluri: naturale și sintetice. Vitaminele naturale sunt extrase din mâncăruri în timp ce vitaminele sintetice sunt produse în laborator. Fie că alegeți să luați vitaminele necesare din mâncare, deși, așa cum am menționat mai sus, câți dintre noi stăm să calculăm exact ce vitamine conțin mâncărurile pe care le consumăm zilnic, fie că alegeți suplimentele de vitamine, organismul le absoarbe și le procesează identic. Singura vitamină la care există o mică diferență, în sensul că organismul o absoarbe mai greu pe cea sintentica decât pe cea naturală, este vitamina D.  

Minerale

La fel că și vitaminele, mineralele sunt micronutrienti de care organismul nostru are nevoie pentru a funcționa în parametri normali. Mineralele sunt prezente la nivel celular oferind celulelor suport în refacerea și menținerea echilibrului chimic al acestora.  

Mineralele sunt și ele de 2 tipuri: principale – cele de care organismul are nevoie în cantități mari: Sodiu, Potasiu, Calciu, Magneziu și Fosfor și minerale adjuvante – mineralele pe care organismul le folosește în cantități mai mici (<100mg/zi); iar în această categorie găsim: Fier, Selenium, Zinc, Iod, Crom, Cupru, Florura. 

Ierburi

Ierburile sunt adăugate în dietă atât cu scop nutritiv cât și medicinal. Ierburile au fost folosite în medicina alternativă sute de ani, astfel încât sunt cunoscute efectele curative ale plantelor și chiar și în ziua de azi sunt încă entuziaști ai curentului alternativ în medicină. Cei care preferă să bea un ceai fierbinte cu miere și lămâie atunci când sunt răciți, în loc să ia un nurofen, sau cei care beau ceai de mentă în locul unei pastile de imodium.  

Fiecare alege singur metodele prin care calmează durerile ușoare ale organismului dar cu măsură, căci medicina a evoluat cu un scop, acela de a ne face viețile mai ușoare, astfel că sunt boli care nu se pot trata cu ceaiuri sau infuzii. Eu de exemplu fac de 2 ori pe an cură cu ceai verde. O lună de zile primăvara, o luna de zile toamnă. În fiecare zi o cană de ceai de verde neîndulcit. Ajută la detoxifierea organismului, îți da energie și bonus e și bun la gust.  

Suplimente alimentare

Suplimentele alimetare, așa cum le spune și numele, au ca rol înlocuirea meselor sau întărirea acestora. De regulă acest tip de suplimente sunt recomandate persoanelor care au dificultăți în a procesa anumiți nutrienți din hrana naturală, sau de exemplu care au nevoie de mai multe proteine dar mai puțini carbohidrați, sau persoane cu diabet care nu pot consuma zaharuri și atunci folosesc ca înlocuitor îndulcitorii. Aceste suplimente alimentare sunt compuse din vitamine, minerale, proteine, ierburi în cantități diferite menite să ajute în a acoperi o varietate de nevoi ale organismului.

Suplimente sportive

Organismele sportivilor de performanță au nevoi diferite față de cele ale oamenilor care fac sport moderat sau (sper ca nu e cazul), deloc. Astfel că suplimentele sportive conțin produse bazate pe un conținut crescut de proteine (amino acizi) dar și produse constituite din nutrienți meniți să ajute metabolismul, energia, performanța atletică cât și recuperarea de după. Sportivii au în general nevoie de mai multe vitamine, antioxidanți, proteine și minerale. Băuturile pe care le consumă în mod constant cei care fac sport conțin o cantitate mare de electroliți (săruri), vitamine și minerale pe care corpul le pierde prin transpirație în timpul efortului depus. 

De reținut! 

  • Nu luați suplimente nutritive în combinație cu medicamentele prescrise de medic fără înștiințarea acestuia 
  • Nu luați suplimente nutritive înainte sau după intervențiile chirurgicale fără consultarea în prealabil a medicului specialist
  • Cuvântul natural pe care îl citiți pe ambalajele suplimentelor nu înseamnă neapărat și sigur. Siguranța depinde de mulți factori printre care cel mai important dintre ei este cantitatea de care are nevoie organismului dacă există sau nu deficit și trebuie suplimentat 
  • Pe scurt nu luați suplimente alimentare după ureche! 

Înainte de a cumpăra astfel de suplimente puneți-vă următoarele întrebări: 

  • Cu ce mă ajută aceste suplimente?  
  • Organismul meu are sigur nevoie de ele? 
  • Produsul în cauză poate avea și efecte adverse? 
  • Care este doză pe care trebuie s-o iau? 
  • Cât timp ar trebui să iau aceste suplimente? 

Cu siguranță că fără îndrumarea medicului sau a nutritionistului aceste întrebări rămân fără răspuns. Astfel că, sfatul meu este să nu mergeți în direcția asta fără atenta supraveghere și recomandare a medicului. Mergeți la consult, spuneți de ce credeți că v-ar ajuta suplimentul X, Y, faceți analizele recomandate de medic și în urma rezultatelor veți ști sigur dacă aveți sau nu nevoie de ele. 

sursa foto 1: suplimente alimentare via Shutterstock.com

Related Post

One Thought on Suplimentele nutritive si rolul lor in organism

Leave a Comment