Analize si controale medicale inainte de a incepe sa alergi

Știu că mulți spun că nu sunt necesare și că alergatul e recomandat în orice situație, că aduce o mulțime de beneficii sănătății-o să vorbim despre ele într-un articol viitor – însă eu, poate pentru că sunt puțin ipohondră (am zis puțin, da?) am mers la medicul generalist de la Regina Maria pentru recomandări de analize și controale medicale de specialitate înainte de a a începe să alerg mai mult de 2-3km.

Nu am ajuns încă la performanța unui semi-maraton, but I am getting there, step by step, one sweat at a time.  

Mărturisesc că medicul a fost puțin uimit că vin cu această cerere și mi-a confirmat că sunt prima persoană care se programează pentru asta dar m-a asigurat că e foarte bine că am venit (acu nah, ce să zică și el? Doar nu mă trimitea acasă :D) și am vorbit despre ce anume ar trebui să luăm în considerare atunci când facem efort fizic, care sunt totuși riscurile la care ne expunem dacă nu suntem clinic sănătoși, etc.

Bottom line e că la final mi-a dat trimiteri la următoarele analize și controale pe care este indicat și recomandat să le facem înainte de a alerga zeci de kilometri săptămânal. 

Analize de sange

Cele mai importante sunt: glicemia, magneziul și calcemia. De la efort fizic dacă nu sunt în valori normale și aveți deficit de calciu în organism sau reiese că sunteți hipoglicemici, e recomandat ca în timpul alergării să vă hidratați bine, să aveți cu voi un baton dulce sau o pastilă de calciu și magneziu. Dacă valorile sunt mici și suprasolicitați fizic organismul, există posibilitatea amețelilor și în cel mai rău caz a leșinului. Dar dacă vă îmbarcați la cursă pregătiți, puteți evita posibilele evenimente neplăcute. 

Ecografii si controale medicale

  • Ecografia abdominală. Pentru a se vedea organele care dacă nu sunt tocmai în regulă ar putea fi afectate de efortul fizic. Un exemplu este apendicul care dacă este inflamat poate cauza probleme. La fel și splina și în cazul fetelor ovarele. O ecografie completă abdominală vă scapă de orice temere.
  • Pneumologie: spirometrie și radiografie pulmonară. Medicul mi-a recomandat doar spirometria, practic mergi la medicul de specialitate, sufli cu putere într-un dispozitiv iar medicul îți analizează capacitatea pulmonară. La mine nu a ieșit chiar maximă și am făcut și radiografia care a ieșit perfect. Recomandarea pentru mărirea capacității pulmonare a fost să alerg, să merg pe jos, să urc scări și să merg pe bicicletă. Adică efort fizic. Jackpot! 
  • Cardiologie și testul cardio de rezistență. La cardiologie am făcut ecografia cardiologică și ekg. Au ieșit ambele bune, dar pentru că inima se comportă diferit la efort, am ales să fac și testul de rezistență la bandă. Practic medicul cardiolog îți lipește niște ventuze de corp(exact ca la un ekg normal), le conectează tot la un aparat și înregistrează activitatea cardio în timp ce alergi pe o bandă timp de 15 minute la diferite viteze. All good și aici. 

Cam astea au fost analizele și controalele care mi-au fost recomandate înainte de a începe să alerg. Nu sunt obligatorii, dar până la urmă better safe than sorry și în plus, analizele de sânge oricum sunt recomandate să fie făcute anual, iar restul controalelor nu strică. Cred ca singurul dispensabil din listă este testul de rezistență la bandă, chiar și medicul cardiolog mi-a spus că nu e musai să îl fac dar, citez, "o dată în viață chiar dacă nu ai probleme, ar trebui făcut".  

sursa foto: doctor si pacient via Shutterstock.com

Related Post

3 Thoughts on Analize si controale medicale inainte de a incepe sa alergi

  1. Pentru că eu deja aveam 1 an de alergare, mușchiul inimii se întărise deja și mi-a recomandat cardiologul să refac măcar anual ecografia inimii. Dacă depășești nivelul de alergător ocazional, cred că e bine și mai des de atât.

    Am făcut și test de efort, pe biclă din punct de vedere medical însă nu o să crească foarte mult încărcătura pentru că medicul cardiolog e interesat de comportamentul în general la efort. N-o să vrea să vadă cum stă inima la intervale 🙂

    Pentru că nu sunt antrenat pentru biclă, fiind alergător, am dat o tură la Superfit pentru testare cardiometabolică(cu tot cu determinarea VO2 max) pe bandă, unde ești încurajat să dai cât mai aproape de maxim. Experiența a fost mai intensă și mai plăcută.

    1. Da, adevarat, mi-a spus medicul ca daca depasesc 30-40km alergati pe saptamana, sa fac control medical la cardiologie de 2ori/an.

      Dar eu mi-am pus ca target pe anul asta 10km pe saptamana, deci nu cred ca e cazul mai des de 1 data pe an, cum faceam si inainte. Dar da, cei care alearga zeci de km pe saptamana si fac asta profi si participa regulat la maratoane, e musai sa mearga mai des la controale. 

      Multumesc de comentariu!

Leave a Comment