Alergatul si temperaturile extreme

Când e prea frig pentru alergat? Când e prea cald? Când e prea vânt? Prea umed? Dacă întrebi un ultramaratonist, toate întrebările vor avea un singur răspuns: aproape niciodată. Aproape niciodată pentru el nu este prea frig, prea cald, prea vânt etc.

Dar asta nu înseamnă că se aplică acest răspuns tuturor alegătorilor amatori și semi-amatori. Așa cum am recomandat în articolul despre analizele și controalele medicale – să mergeți la medic să faceți investigațiile necesare înainte de a vă pune serios pe treabă pe alergat. 

Revenind la oile temperaturile noastre, am făcut câteva investigații și citit articole din afară pe tema asta, ca să îmi confirme experții și medicii ceea ce intuiam deja, anume că nu există o temperatură optimă care să se plieze perfect cu toți alergătorii. Sunt unii care se simt mai bine când e mai răcoare, alții nu au nicio problemă să alerge la 30 de grade +.

Totul ține de confortul termic al fiecăruia și faptul că unii aleargă la -10 grade iar noi simțim nevoia să ne înfofolim și când sunt 5 grade cu plus, nu ar trebui să ne frustreze în vreun fel. Fiecare organism are limitele proprii, fiecare le depășește în ritmul lui, important este să persistam și să ne comparam întotdeauna cu noi cei de ieri, nu cu alți alergători.

Acestea fiind spuse, haideți să vedem cum putem alerga și atunci când întâmpinăm vreme nefavorabilă și ce măsuri de precauție trebuie să luăm.  

Aici aveți articolul despre echipamentul de alergat pe timp de iarnă

Care sunt condițiile meteo problematice 

  • caniculă 
  • vânt puternic 
  • temperaturile sub 0 grade 

Ce măsuri sunt indicate pentru a alerga confortabil fără să întâmpinăm probleme 

Vremea caniculară

În România cele mai ridicate temperaturi sunt în iulie și august, atunci când întâlnim dificultăți în a parcurge cursele de alergare. De reținut este că dacă umiditatea este crescută, (>90) chiar dacă temperatura e de 27-28 grade Celsius, disconfortul se va simți la fel de intens că la 35+ C, deoarece umiditatea împiedică transpirația să se evapore, îngreunând astfel rezistenta organismului la efort îndelungat. 

Recomandări

În cazuri de exteme heat-temperaturi foarte ridicate-cea mai importantă este hidratarea, so…drink dears, drink! O dată la 15 minute-250ml -500 ml  de apă – sau combinat – apă – băutură cu electroliți – pentru reținerea sărurilor în organism. (aici despre importanța minerarelor și a vitaminelor).

Haine-cât mai lejere, maiou cu V neck-pt ca pielea să respire cât mai bine, pantaloni scurți-fabricate din materiale ușoare și subitiri. Puteți opta atât pentru bumbac (recomandate sunt doar materialele sintetice – tricouri tehnice) cât și pentru materiale sintetice, în ce va simți mai comod, dar să fie lejere (să nu stea lipite pe corp). 

Vânt puternic 

Știți vorba aia? "Poa` să ningă, poa` să plouă, numa vântul să nu bată…ca…îți intră și-n fund?" 😀 eh, fix așa e și cu alergatul când viteza vântului ar putea ridica cu ușurință de la sol câțiva preșcolari. Când vântul e suficient de puternic temperatura va fi resimțită că fiind și mai scăzută și mai uscată, astfel că alergatul va fi destul de anevoios si randamentul va fi mai mic.

Nu cred însă că se așteaptă nimeni să își depășească recordul la timp și distanță într-o zi cu vânt puternic, dar dacă totuși vreți să alergați și când e super vântos, îmbrăcați-vă corespunzător: adicătelea, o jachetă dublă anti-vant – cu un lining detașabil pe care îl puteți da jos în cazul în care vântul se oprește sau temperatura se resimte mai cald decât preconizati. 

Zăpada și temperaturi sub 0 grade C 

Cred că dintre toate condițiile meteo potrivnice alergării, alergatul iarna pe zăpadă e printre cele mai discutate. Alergăm iarna, nu alergăm, ce facem 3 luni? Nu mai alergăm deloc, ne adaptăm sau riscăm? În primul rând asta depinde de anduranța fiecărui alergător, de experiență și de condiția fizică. Dacă până acum ai alergat la bandă sau sporadic outdoor, e mai complicat și nu tocmai indicat să începi să alergi prin zăpada la -10 grade C. Nu, nu e imposibil cu o vestimentație adecvată, o alimentație potrivită (cât mai multe proteine și băuturi cu electroliți) și multă dedicare. 

Recomandarea mea însă pentru alergătorii începători, și asta fac și eu, în sezonul rece mergeți la sală și alergați pe bandă. În felul ăsta nu vă pierdeți antrenamentul, vă mențineți în formă, iar când temperaturile vor crește veți avea același spor.

Și totuși care e cea mai bună temperatură pentru alergat outdoor? 

Nu există un răspuns universal valabil care să se aplice tuturor alergătorilor. Unii aleargă mai cu spor la 10 grade, alții la 17 grade. Ca să aflați cum vă simțiți voi cel mai confortabil trebuie să testați. Și când e mai frig, și mai cald, și pe vânt și pe zăpadă. Vă testați limitele, vă descoperiți și astfel aflați cum e cel mai ok pentru voi. 

Eu de exemplu alerg cel mai bine la 10 grade. Nici prea frig, nici prea cald. Perfect cât să am cel mai bun spor și cea mai ok anduranță. Alți alergători începători preferă temperaturile de 20 de grade C, alții undeva între. Însă, nu am întâlnit și nu am citit de nimeni care e la început si care să prefere să alerge la -10 grade C. Așa că, dacă acum nu vă simțiți confortabil să alergați pe afară, pe zăpadă, este perfect în regulă, se rezolvă cu un abonament la sală. Și in plus, nu mai e atât de mult până la primăvară.

 Să aveți spor(t)!  

Credit foto 1: runner in seasons via Shutterstock.com

Related Post

One Thought on Alergatul si temperaturile extreme

  1. Ce poate sa fie mai frumos decat sa alergi prin ploaie 🙂 Desigur, nu sa alergi la cumparaturi, ci pentru a mentine tonusul muscalar si pentru ca sa avem un corp fara cusur. Conteaza sa facem miscare si sa nu cautam motive pentru a evita sa acordam macar 30 minute pe zi miscarii, care face de asemena bine si la sanatate.

Leave a Comment